Zoeken
IMG_0824.JPG

Oiltanking - ligplaats OTT 7

Drijvende aanlegsteiger In de Braakhaven - deel van het havengebied Terneuzen aan de Westerschelde - is Oiltanking de gebruiker van een aanlegsteiger voor industriepark ‘Mosselbanken' met loscapaciteit voor olieproducten en chemicaliën. Op verzoek van Oiltanking BV heeft Aquavia een drijvende steiger geconstrueerd en geplaatst, die als aanlegplaats dient voor een werkboot. Deze ligplaats (OTT7) is geplaatst aan de zuidwestzijde van de bestaande steiger. Een royale beweegbare trap maakt het zowel bij eb als vloed mogelijk om de drijvende steiger te bereiken door een vaste bovenzijde aan de bestaande steiger en een onderzijde, die zich kan verplaatsen. De traptreden blijven zo steeds horizontaal. De signaalgele kleur maakt de trapconstructie goed zichtbaar.

Vluchttrappen

Om de vluchtroutes op de lossteiger veiliger te maken, zijn de vluchttrappen aan ligplaats OTT 7 Oiltanking  vernieuwd en op een openstaande constructie geïnstalleerd. In tegenstelling tot de oude constructie, kunnen de nieuwe vluchttrappen worden weggeklapt, zodat de bereikbaarheid vanaf de steiger of het schip kan worden aangepast. Ook hier zorgt de signaalgele kleur voor een goede zichtbaarheid in slechte weersomstandigheden. In 2006 werden deze door Aquavia ontworpen wegklapbare vluchttrappen al aangebracht op anders steigers in de Braakmanhaven.

Ontwerp, constructie en montage OTT7

Het ontwerp, constructie en montage van OTT 7 was volledig in handen van Aquavia. Naast de constructie van de drijvende aanlegsteiger en de loopbrug zijn op de bestaande steiger diverse onderdelen en constructies aangepast. Ook bracht Aquavia nieuwe verlichtingsarmaturen aan op de loopbrug en de aanmeervoorziening. De locatie van de eigen contructiewerkplaats tussen Sluiskil en Sas van Gent, maakt het mogelijk (drijvende) staalconstructies direct uit de loods in het Kanaal Gent-Terneuzen te water te laten of op een ponton/schip te laden. Aquavia heeft ook haar eigen werkschip beschikbaar. Vervoer over het water was, gezien de eindbestemming van deze constructie, het meest efficiënt. Ook de vluchttrappen zijn in de eigen constructiewerkplaats gebouwd.